۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۶

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان:

مخزن امن سایت موزه منطقه‌ای غرب کشور امسال افتتاح می‌شود

مخزن امن سایت موزه منطقه‌ای غرب کشور امسال افتتاح می‌شود

همدان - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: مخزن امن سایت موزه منطقه‌ای غرب کشور در لیست پروژه‌های قابل افتتاح امسال قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مالمیر عصر جمعه در بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان از موزه منطقه‌ای غرب کشور گفت: ثبت جهانی هگمتانه یکی از اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی کشور و مهمترین پیشنهاد استان همدان برای ثبت جهانی آثار تاریخی همدان است.

علی مالمیر در بازدید از سایت موزه غرب کشور نیز در خصوص این مجموعه گفت: موزه منطقه‌ای غرب از مهمترین موزه‌های منطقه‌ای کشور است که با استانداردهای بین المللی در حال اجرا است و از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و مخزن امن آن به پایان رسیده و در لیست پروژه‌های قابل افتتاح سال ۱۳۹۹ قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: استقرار این موزه در استان همدان نشان دهنده ظرفیت‌های ارزشمند تاریخی استان همدان است که با بیش از ۲۳ هزار شیء موزه‌ای لزوم برخورداری از چنین موزه‌ای را گوشزد می‌کند.

مالمیر با تاکید بر اهمیت وجود موزه‌ها در آشنایی افراد با تاریخ و میراث به جای مانده از گذشتگان تاکید کرد: محوطه تاریخی هگمتانه و موزه منطقه‌ای، قطب فرهنگی را در این منطقه از شهر همدان شکل داده‌اند که در توسعه گردشگری استان همدان تأثیر گذار خواهند بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ارتباط با فصل ۲۲ کاوش هگمتانه نیز یادآور شد: سوال‌های گوناگونی در رابطه با هگمتانه وجود دارد که پاسخ به آنها نیازمند تداوم کاوش‌ها در این محوطه تاریخی است و استمرار این مهم منوط به تأمین اعتبار برای کاوش است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز با بیان اینکه هگمتانه پیشینه‌ای از تاریخ و تمدن کشور ایران اسلامی است و شناساندن و معرفی این پایگاه به مردم می‌تواند، آنان را با پیشینه تاریخی تمدنی هگمتانه آشناتر سازد، گفت: تجلی هنر معماری و خلاقیت موجود در هر دوره از تمدن را می‌توان در آثار کالبدی و شهری باقی مانده در این اثر تاریخی دید.

سید اسکندر صیدایی ادامه داد: هگمتانه تجلی مهمی از دانایی، تکنیک‌ها و هنر معماری و مبحث مهم باستان شناسی را در خود نهفته دارد و کاوش‌های فصل بیست و دوم هگمتانه می‌تواند یک دستاورد ماندگار برای استان و کشور بوده و آثار شناسایی و کشف شده رازهای بسیاری را برای آیندگان بازگو خواهد کرد.

وی بابیان اینکه با ثبت جهانی هگمتانه این آثار ارزشمند تاریخی در دید جهانیان قرار می‌گیرد، گفت: این فعالیت‌ها و کاوش‌ها کار بسیار با اهمیتی در توسعه و گسترش اکتشافات بوده و نیاز به حمایت و پشتیبانی مستمر دارد که منابع مالی خوبی را در سال جاری به این رخداد اختصاص خواهیم داد.

کد خبر 4936987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha